ما در این مقاله سعی کردیم به طور جامع تحصیل در رشته مهندسی معماری در دانشگاه های ایران را شرح دهیم. اگر کنکور داده اید، میخواهید انتخاب رشته کنید و رشته مهندسی معماری یکی از علایق شماست توصیه می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

همه چیز در مورد رشته مهندسی معماری:

رشته معماری (Architecture) یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است که در صورت انتخاب درست، می‌تواند آینده شغلی درخشانی را به ارمغان بیاورد. برای انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل در این رشته، لازم است قبل از هر چیز بررسی کنید که آیا این رشته برای شما مناسب است و آیا واقعا به آن علاقه دارید یا خیر. سپس می‌توانید با شناخت بهترین دانشگاه‌های کشور، انتخاب بهتری داشته باشید. رشته مهندسی معماری یکی از رشته‌های زیرمجموعه علوم ریاضی است و در دانشگاه‌های دولتی، پردیس خودگردان و دانشگاه‌های آزاد قابل ارائه است. بعد از شرکت در کنکور سراسری و انتشار کارنامه، علاقمندان می‌توانند مهندسی معماری را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند و با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور، از ظرفیت پذیرش و دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته مطلع شوند.
اما برای انتخاب دانشگاه مناسب، بهتر است ابتدا نیاز‌ها و علاقه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و سپس با مطالعه بیشتر در مورد دانشگاه‌های مختلف، تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. ما در این مقاله شاخص هایی را بررسی کرده ایم که می تواند در انتخاب بهترین دانشگاه به شما کمک کند.

معرفی رشته معماری

رشته مهندسی معماری دارای جنبه هنری و فنی است. در این رشته دروس هنری اهمیت بیشتری دارند و دروس علمی و فنی در راستای دروس هنری قرار می‌گیرند. برای مثال، یک معمار در طراحی خانه باید فضای آرامش بخشی را ایجاد کند تا باعث اضطراب، خستگی و دلتنگی نشود. کاری که بیش از رعایت اصول فیزیکی مثل نور و صوت، نیاز به آشنایی با اصول زیبایی شناسی دارد. پس اگر به هنر و فناوری علاقه‌مند هستید، مهندسی معماری یک رشته جذاب برای شما خواهد بود.
در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور، رشته مهندسی معماری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود. دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی خود در مقطع دبیرستان، پس از پایان تحصیل، وارد دانشگاه از طریق کنکور یا به صورت آزاد ثبت‌نام می‌کنند و در رشته معماری تحصیل می‌کنند.

کارشناسی (لیسانس) مهندسی معماری
دوره کارشناسی مهندسی معماری، دوره‌ای است که بر تربیت معمارانی با کارآیی‌های عمومی حرفه‌ای تمرکز دارد، به طوری که در طول دوره آموزش‌های هنری، فنی و تخصصی با هدف پرورش استعداد خلاق، انتقال دانش‌ها و مهارت‌های عمومی حرفه و حصول کارایی عمومی در این رشته می‌باشد. دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال است. دروس پیش‌نیاز دانشگاهی باید در یک نیم‌سال قبل از آغاز دوره گذرانده شود.
تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی مهندسی معماری به شرح زیر است:
• دروس عمومی ۲۳ واحد
• دروس پایه ۲۹ واحد
• دروس اصلی ۶۰ واحد
• دروس تخصصی ۲۷ واحد
• دروس اختیاری ۲۷ واحد
• جمع واحد ها ۱۴۱ واحد
فارغ‌التحصیلان این دوره براساس توانایی‌هایی که در روند آموزش کسب کرده‌اند، می‌توانند در زمینه‌های زیر در جامعه و بازار ایفای نقش کنند:
• طراحی (از تک بنا تا مجموعه‌های زیستی و چند عملکردی) از طرح‌های اولیه تا مراحل اجرایی کار، همچنین طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا؛ این زمینه کار از حرفه معماری در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می‌دهد.
• راهبری تیم مهندسان مشاور معماری در جهت توسعه طرح‌ها و تهیه نقشه‌های معماری مراحل یک و دو.
• نظارت بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی.
• مشارکت در مدیریت اجرایی پروژه‌های معماری.
• عضویت در کادر فنی شهرداری‌ها و سازمان‌ها مشابه.
• تدریس در دوره‌های کاردانی و دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش.

فارغ‌التحصیلان این دوره براساس توانایی‌های کسب شده در روند آموزش می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش کنند:
• فعالیت به عنوان مهندس مشاور معماری در جهت طراحی بناها یا مجموعه زیستی کوچک، از طرح‌های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا.
• راهبری تیم مهندسان مشاور معماری در جهت طراحی و توسعه طرح‌ها و تهیه نقشه‌های معماری مراحل یک و دو.
• نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی.
• مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های گسترده در زمینه گرایش تخصصی خود.
• همکاری با متخصصین برنامه‌ریز مجتمع‌های زیستی.
• همکاری و هماهنگی با کلیه متخصصینی که کارشان با سازمان‌دهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی‌دان‌ها، اقلیم‌شناسان، برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی.
• عضویت در کادر فنی و همچنین سطوح مدیریت و سیاست‌گذاری شهرداری‌ها و سازمان‌های مشابه.
• تدریس در دوره های آموزش معماری.
• مشاوره عالی در زمینه طراحی فضای زیست به ویژه در حوزه گرایش تخصصی خود
در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور، رشته مهندسی معماری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود. دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی خود در مقطع دبیرستان، پس از پایان تحصیل، وارد دانشگاه از طریق کنکور یا به صورت آزاد ثبت‌نام می‌کنند و در رشته معماری تحصیل می‌کنند. مجموعه معماری در دوره کارشناسی فاقد گرایش بوده اما در دوره تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دارای گرایشات مختلفی است که در بخش زیر به طور خلاصه بیان شده است.

مجموعه معماری

• گرایش معماری-معماری: این گرایش بیشتر به طراحی فضاهایی برای انسان و مطالعه روی ارتقای کیفیت معماری‌هایی که در حال انجام است می‌پردازد. در واقع بصورت تخصصی ادامه همان تحصیلات مقطع کارشناسی است اما مباحث در ‌آن بسیار پیچیده‌تر و تخصصی‌تر دنبال می‌شوند.
• گرایش معماری منظر: این گرایش به طراحی و ساماندهی فضاهای بیرونی می پردازد و بیشتر با محیط طبیعی سر و کار دارد.
• گرایش معماری داخلی: این گرایش به طراحی فضاهای داخلی و انجام معماری در داخل ساختمان‌های مختلف می‌پردازد.
• گرایش معماری اسلامی: گرایشی است که در آن به مطالعه تخصصی روی معماری ایران و جهان در دوره اسلام پرداخته می‌شود.
• گرایش مطالعات معماری ایران: به مطالعه در خصوص پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی ایران می‌پردازد و بیشتر سعی در بازآفرینی آنچه که فراموش شده و ایجاد ارتباط میان گذشته و آینده دارد.
• گرایش بازسازی پس از سانحه: با توجه به احتمال وقوع سوانح و بلایای طبیعی و وارد شدن خسارت به بحث ساخت و ساز و محیط، این گرایش سعی می‌کند به راهکارهایی بپردازد که می‌توان آن‌ها را در مقابله با چنین سوانحی، پیش از وقوع یا در هنگام رخ دادن آن‌ها به کار بست و اثرات مخربشان را بر موارد پیش‌تر ذکر شده کاهش داد.

مجموعه مدیریت پروژه و ساخت

• گرایش مدیریت پروژه: همانطور که از اسم آن پیدا است، مرتبط با بحث های مدیریتی پروژه‌های عمدتا کلان از قبیل برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل است.
• گرایش تکنولوژی معماری: این گرایش بیشتر در زمینه تکنولوژی‌های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری به بحث می‌پردازد.
• گرایش انرژی معماری: این گرایش با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده؛ در خطر بودن محیط زندگی انسان‌ها و همچنین لزوم توجه به بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ساخت ساختمان‌هایی با حداقل مصرف انرژی، از جمله عوامل اصلی شکل‌گیری گرایش انرژی‌ معماری هستند و در آن نیز به بحث و مطالعه پیرامون همین موارد پرداخته می‌شود.

مجموعه شهرسازی

گرایش طراحی شهری: این گرایش به بحث‌های کلان در خصوص طراحی شهرک‌ها و فضاهای شهری می‌پردازد و به صورت کلی مقوله شهرسازی را هدف قرار داده است.
گرایش برنامه‌ریزی شهری: به سیاست‌گذاری‌های شهری و ارزیابی طرح‌های کلان منطقه‌ای می‌پردازد.

بهترین دانشگاه های ایران

در قسمت بالا لیست کاملی از گرایش های رشته مهندسی معماری در دانشگاه های ایران آورده شده است، اما حالا می‌خواهیم برترین دانشگاه های ایران را از نظر سطح علمی، وضعیت ارتباط با صنعت و همچنین تعداد و جایگاه اساتید بررسی کنیم. در پایان این مقاله، ما یک جدول شامل اکثر دانشگاه های ایران (و دانشگاه های برتر ایران) که رشته مهندسی معماری را دارا هستند به همراه مشخصات آن ها آماده کرده ایم تا شما مهندسین آینده بتوانید در انتخاب دانشگاه خود از آن استفاده کنید. بخشی از جدول در تصویر زیر قابل مشاهده است:

بهترین دانشگاه های ایران در رشته مهندسی معماری

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران-گلوپ

دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۱۸ تأسیس شد و براساس روش تدریس معماری در فرانسه پایه‌گذاری شد. در ابتدا، دوره آموزش در سه بخش کار عملی مقدماتی، سیکل اول و سیکل دوم تدریس می‌شد. انتخاب دانشجوی معماری در دانشکده هنرهای زیبا از سال ۱۳۳۴ با آزمون‌ ورودی اختصاصی صورت می‌گرفت. در سال‌های اخیر، آموزش معماری به تربیت کارشناسانی با کارایی‌های عمومی و حرفه‌ای اختصاص یافت. هدف آموزش معماری، تقویت تخیل، تجسم فضایی، مهارت‌های بیانی، تقویت قدرت خلاقیت و اعتماد به نفس است. از سال ۱۳۷۱ نیز پذیرش اولین دوره دکتری آغاز گردید.

هنر دانشگاه تهران

با توجه به نیازهای جامعه به تخصص‌های روز، گروه معماری این دانشکده برای اولین بار از سال ۱۳۷۹ اقدام به پیشنهاد تاسیس رشته تخصصی معماری نمود. براین اساس، طرح درس رشته معماری طراحی منظر، مرمت ابنیه و مدیریت پروژه و ساخت، در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته تهیه و به تصویب وزارت علوم رسید و از سال ۱۳۸۱ اقدام به پذیرش دانشجو گردید. ضمناً در قالب تداوم ایده فوق، دو رشته جدید «انرژی معماری»، و «تکنولوژی معماری» نیز تعریف و تصویب رسیده است و از سال ۱۳۸۴ دانشجویان در این دو رشته مشغول به تحصیل می‌باشند. این گرایش ها در سال های اخیر نیز مورد بازبینی قرار گرفته و تعداد گرایش های آن ها بیشتر از قبل شده است.

دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۸۴ به پردیس هنرهای زیبا تغییر نام یافت و گروه‌های موجود در دانشکده هنرهای زیبا، تحت عنوان دانشکده به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر گروه معماری با عنوان «دانشکده معماری» و با ساختاری جدید، دارای گروه‌های آموزشی “معماری”، “فناوری معماری”، “مرمت” و “منظر” می‌باشد. به صورت کلی دانشکده معماری دانشگاه تهران ۲۳ استاد یار، ۱۱ دانشیار و ۵ استاد تمام دارد. در بخش پایین مرتبه های علمی استادیار، دانشیار و استاد توضیح داده شده است. 

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه تهران در گرایش های مهندسی معماری ، مطالعات معماری ایران، معماری داخلی و مرمت بناهای تاریخی جذب دانشجو دارد.

دانشگاه علم وصنعت ایران

دانشگاه علم و صنعت

دانشکده معماری و شهرسازی از سال ۱۳۴۷، با پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از انقلاب اسلامی، به ویژه از ۱۳۶۲، با پذیرش دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد پیوسته، کاردانی و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری فعالیت خود را تداوم داد. عملا از آغاز دهه ۱۳۷۰ در حالیکه پذیرش های رشته معماری به تدریج به سوی دکترا میل میکرد، دوره ها، رشته ها و گروههای دیگر دانشکده شروع به کار کردند. در تداوم موافقت اصولی برای رشته های طراحی صنعتی و شهرسازی در اواخر دهه ۱۳۶۰، به پذیرش کارشناسی طراحی صنعتی از سال ۱۳۷۷ و کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی از سال ۱۳۷۷ اقدام شد. رشته معماری با گرایش های پایداری، مسکن، فناوری از سال ۱۳۸۲ توسعه یافت. این روند با تاسیس گرایش های فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و درمانی از سال ۱۳۸۵ تداوم یافته است. از سال ۱۳۸۴ پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت بافت و ابنیه شروع شد که دوره دکترای این رشته نیز از سال ۱۳۹۹ شکل گرفت. دوره دکترا ی شهرسازی از سال ۱۳۸۷ و طراحی صنعتی از سال ۱۴۰۰ شروع شد. با تاسیس گروه هنرهای کاربردی به تاسیس رشته معماری منظر در سطح کارشناسی ارشد از سال ۱۳۹۹ اقدام شد که انتطار می رود از سال ۱۴۰۱ دوره دکترای این رشته نیز ایجاد شود. بدین ترتیب در آغاز سده پانزدهم ه.ش، این دانشکده با بیش از نیم قرن فعالیت، در پنج گروه معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی، مرمت ابنیه و بافت و طراحی منظر برای سطوح مختلف کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا به تربیت نیروهای متخصص اهتمام می ورزد. نزدیک به ۴۰ عضو هیات علمی ثابت و دهها عضو هیات علمی حق التدریس، حدود ۲۰کارمند رسمی و غیر رسمی، بیش از ۱۰۰۰دانشجو در مقاطع، گروهها و دوره های یاد شده بالا فضای اجتماعی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت را معنا دار می کنند. یاد آوری می شود که دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ ضمن برگزاری دوره های آموزشی به امور پژوهشی نیز نظری ویژه نمود. فعالیتهای پژوهشی با قرارداد های ارتباط با صنعت و قطب ها و آزمایشگاهها تقویت شد. در آغاز قرن پانزدهم هشت کانون آزمایشگاهی و دو قطب علمی زمینه را برای تحقق یک دانشکده کارآفرین و صنعت مدار نیز فراهم نموده است. از نظر مکانی نیز فعالیتها در دو ساختمان اصلی و ۷ کارگاه تخصصی برگزار می شود. کمبود فضا از مشکلات دانشکده است ولی تلاش اساتید و دانشجویان و کارکنان این نقیصه را تعدیل نموده و امید میرود با ساخت بنایی جدید کارایی فعالیتهای یاد شده مضاف و مثمرتر شود.
دانشگاه علم و صنعت ایران دارای اساتید برجسته ایست. به طور کلی این دانشکده دارای ۱۸ استادیار، ۱۰ دانشیار و ۷ استاد تمام است.

دانشگاه شهید بهشتی

معماری دانشگاه شهید بهشتی - گلوپ

دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی) در اسفند‌ماه سال ۱۳۳۸ شمسی هم‌ زمان با‌ تاسیس دانشگاه ملی ایجاد شد و در مهر‌ماه ۱۳۳۹ اولین دانشجویان آن آغاز به‌تحصیل کردند. این دانشکده به‌همراه دانشکده پزشکی، بانکداری و علوم اقتصادی و مالی اولین‌ دانشکده‌های دانشگاه ملی ایران بودند. از زمان تاسیس، فعالیت این دانشکده با پذیرش دانشجوی کارشناسی‌ ارشد مهندسی معماری آغاز شد و در سال ۱۳۵۵- ۱۳۵۴ علاوه‌بر‌این دوره در مقطع کارشناسی نیز اقدام به تربیت نیروی‌ انسانی متخصص و مورد‌نیاز کشور کرد. در سال تحصیلی ۱۳۵۷- ۱۳۵۶ رشته کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای نیز به رشته‌های دانشکده افزوده شد.
پس از انقلاب فرهنگی، پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی معماری متوقف‌ شد و دانشکده فقط در دوره کارشناسی‌ارشد دانشجو پذیرفت. همزمان دوره کاردانی معماری نیز در دانشکده برپا شد. البته این دوره در سال‌های بعد متوقف شد. از سال ۱۳۸۲ به‌جای دوره کارشناسی‌ارشد معماری فقط در دوره کارشناسی معماری دانشجو پذیرفته شد. البته دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته معماری از دو سال بعد شروع به فعالیت کرد. این دانشکده از سال ۱۳۷۲ در دوره دکترای معماری و از سال ۱۳۸۴ در دوره دکترای طراحی شهری و از سال ۱۳۸۸ در دوره دکترای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای دانشجو پذیرفته است. در حال حاضر، با داشتن بیش از ۶۰ سال سابقه، از نظر قدمت دومین دانشکده معماری کشور به‌شمار می‌آید.
در حـال حـاضر ۴۵ نفـر بـه عنـوان هیئـت علمـی و حــدود ۱۰ نفــر بــه عنــوان مــدرس مدعــو (اعــم از مدرســین باســابقه و بازنشســته یــا مدرســین مهـمـان) در دانشــکده معــارى و شهرســازى مشـغول بـه فعالیـت هسـتند کـه اغلـب از افـراد صاحـب نـام در سـطوح ملـی و بین‌المللـی هسـتند و در گروه‌هــای مختلــف آموزشــی و پژوهشــی افتخــارات زیــادی را بــرای دانشــکده بــه ارمغــان آورده انــد. که از این تعداد اعضای هیئت علمی ۲۶ نفر استادیار، ۱۵ نفر دانشیار و ۴ نفر استاد تمام هستند.

دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان به عنوان محور آموزش عالی رشته های هنری در استان هنرمند پرور و خطه هنرخیز اصفهان در ابتدا با نام دانشکده پردیس اصفهان وبا هدف تربیت نیروهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی در سال ۱۳۵۵ تأسیس شد و به عنوان اولین مرکز آموزش عالی ایران در زمینه مرمت، فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی باستان شناسی، نقاشی، معماری داخلی، ساختمان،شیمی و نساجی را به عنوان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مرمت ابنیه و کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی پذیرش نمود. این دانشکده که در نخستین دوره فعالیت خود از اقمار دانشگاه فارابی به شمار میرفت، پس از دومین دوره جذب دانشجو، همزمان با انقلاب اسلامی، تعطیل و مجدداً پس از انقلاب فرهنگی و به سال ۱۳۶۲ بازگشایی شد.
این دانشکده به مرور زمان و با گذشت سالیان متمادی فعالیت در آموزش هنر، به تدریج گسترش یافت تا آنجا که در سال ۱۳۷۹ با دایر نمودن پنج رشته در مقطع کارشناسی هنرهای تجسمی و معماری، یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته معماری و دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت و جذب امکانات فیزیکی و تجهیزات آموزشی به عنوان دانشگاه هنر اصفهان به ایفای نقش پرداخت. ناگفته نماند که دانشگاه هنر اصفهان به علت پراکندگی در بطن ساختمان های ارزشمند تاریخی یکی از غنی ترین دانشگاه های ایران از نظر بهره مندی از فضای ایده آل هنری است. در حال حاضر دانشگاه هنر اصفهان حدود سه هزار نفر دانشجو دارد که دردانشکده های: پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، حفاظت و مرمت، صنایع دستی، معماری و شهرسازی و هنرهای تجسمی مشغول به تحصیل هستند. این ارگان آموزش عالی هنر در راستای سیاست های کلان علمی، آموزشی و فرهنگی عرصه تبادل اندیشه و شکوفا نمودن استعدادها و اندیشه های نسل فرهیخته جامعه است که سعی دارد از طریق اتخاذ راهبردهای مناسب، برنامه های زمان بندی شده آموزشی، پروژه ها و طرح های پژوهشی را پیگیری نماید و با همیاری اساتید محترم، کارکنان شریف، دانشجویان عزیز و استعانت مسئولین محترم وزارتی و استانی، فعالیت هایی در خور جامعه علمی و هنری داشته باشد.
دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه هنر اصفهان از دانشگاه های مطرح کشور بوده و دارای ۱۴ استادیار، ۸ دانشیار و ۳ استاد تمام است.

دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران-گلوپ

دانشگاه هنر بزرگترین مرکز آموزش عالی رشته های هنری در ایران است که از ادغام پنج موسسه آموزشی هنر قبل از انقلاب (دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزیینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی ) تشکیل شده است.
هنرستان عالی موسیقی قدیمی ترین هنرکده دانشگاه هنر است. این مدرسه موزیک در سال ۱۲۹۷«کلاس موزیک» به صورت یک مدرسه مستقل از دارالفنون جدا شد و به مدیریت غلامرضا مین‌باشیان (با همکاری فرزندش نصرالسلطان) و زیر نظر وزارت معارف درآمد و نام مدرسه موزیک بر آن نهاده شد.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری جامعه اسلامی، و گسترش هنرهای گوناگون به ویژه هنرهای اسلامی، بومی و سنتی و آشنا ساختن این نیروها با فرهنگ کهن ایران، اسلام و جهان، ایجاد یک مرکز آموزش عالی هنر در برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به همین منظور در پی ادغام پنج موسسه آموزشی هنر قبل از انقلاب (دانشگاه ملی) و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع دانشگاهی هنر در سال ۱۳۵۸ به وجود آمد، و در سال ۱۳۶۲ بازگشایی و رسما به فعالیت پرداخت.
با گسترش و توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه از جمله ایجاد رشته های متعدد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، و رشد جمعیت دانشجویی، این مجتمع بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از سال ۱۳۷۰ به «دانشگاه هنر» تغییر نام یافت و با چهار دانشکده هنرهای کاربردی، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر و پردیس اصفهان فعالیت خود را ادامه داد. دانشکده موسیقی در سال ۱۳۷۳ و دانشکده معماری و شهرسازی در سال ۱۳۸۰ پس از اخذ مجوز به مجموعه دانشکده های دانشگاه هنر افزوده شدند. دانشکده پردیس اصفهان نیز از سال ۱۳۷۹ بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از مجموعه دانشگاه هنر منتزع شد. در سال ۱۳۹۴ دانشکده حفاظت و مرمت و دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر به مجموعه دانشکده های دانشگاه هنر افزوده شدند.

دانشکده معماری و شهرسازی

دانشکده معماری و شهرسازی-گلوپ

فعالیت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر از سال ۱۳۷۸ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی شهرسازی و در سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی معماری، در فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع در مجموعه پردیس کرج آغاز شد. با توسعه دانشکده، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد معماری در سال ۱۳۸۳ و کارشناسی ارشد معماری داخلی در سال ۱۳۸۴ آغاز شد. لازم به ذکر است که دوره کارشناسی ارشد معماری داخلی برای اولین بار در کشور با کمک و همراهی متخصصین داخلی رشته در این دانشکده راه اندازی شد. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری در سال ۱۳۸۹ آغاز گردید. در سال ۱۳۸۹ این دانشکده در رشته کارشناسی ارشد طراحی شهری و در سال ۱۳۹۱ دوره دکتری تخصصی رشته شهرسازی و در سال ۱۳۹۲ دوره دکتری تخصصی رشته معماری نیز فعالیت خود را در این دانشکده آغاز نمود.
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران در مجموع ۳۱ عضو هیئت علمی دارد، که از این اعضا ۱۸ نفر رتبه استادیاری، ۱۰ نفر رتبه دانشیاری و ۳ نفر استاد تمام هستند.

دانشگاه شیراز

معماری دانشگاه شیراز

استان فارس، سرزمین میراث دیرپای کهن بوم ایران است. ازآغازین آثارآریاییان قراریافته درفارس، تا میراث فرهنگی و معماری هخامنشیان و ساسانیان؛ و از آمیختن فرهنگ اسلامی با این میراث، وشکل گیری آثار ایرانی-اسلامی، اندوخته ای غنی و بی بدیل در این خاک زرخیز، تداوم یافته است. شیراز، طی هزاره اخیر، محل تمرکز والاترین نمودهای فرهنگ و هنرایرانی- اسلامی بوده، و آوازه ی هنر و هنرمندی مفاخر این شهر، تا اقصی نقاط ایران بزرگ، وجهان دیروز و امروز، راه یافته است. با تکیه بر پشتوانه ای چنین برجسته و افتخار آفرین، و به منظور آموزش نسل جوان در راه اشاعه این فرهنگ غنی، و تدارک دستمایه ای پرمحتوا دراستفاده از میراث هنری، معماری و شهرسازی سرزمین فارس، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، فعالیت خود را ازسال ۱۳۷۳ آغاز نمود.
در نخستین گام، بخشی ازفضای دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پذیرای حضور دانشکده هنر و معماری بود. با گسترش دامنه ی فعالیت دانشکده و نیاز به فضای کالبدی وسیع تر، بخشی از فعالیت های کارگاهی به دانشکده مهندسی انتقال یافت، تا سرانجام، ازمهرماه سال ۱۳۷۷ دانشکده هنر و معماری به دانشکده ای مستقل تبدیل گردید، و بخش های هنر، معماری وشهرسازی در قالب ساختار دانشگاه شیراز برخوردار از امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- دانشجویی تکوین پیدا کرد.

معماری شیراز- گلوپ

مکان کنونی دانشکده هنرومعماری که ازسال ۱۳۷۹ به این مهم اختصاص یافته، حاصل همت والا وگشاده دستی واقف بزرگوار و خیرخوشنام شیرازی، آقای احمد نادر کاظمی است. دانشکده هنرو معماری ازهمان سال تاکنون در این فضای زیبا و فاخر به فعالیت ادامه می دهد. طی این مدت با احداث ساختمان های جدید، فضای آموزشی آن توسعه ای چشمگیر یافته و با کوشش بی وقفه اعضاء هیات علمی و کارکنان پرتلاش و دانشجویان، دانشکده به قطب علمی وپژوهشی یگانه ای در رشته های مختلف در بخشهای هنر، معماری و شهرسازی، در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی به ویژه تحصیلات تکمیلی، تبدیل شده است.
دانشگاه شیراز در مجموع ۳۱ عضو هیئت علمی دارد، که از این تعداد ۲۱ عضو استادیار، ۹ عضو دانشیار و ۱ عضو هم استاد تمام است.

دانشگاه فردوسی مشهد

معماری دانشگاه فردوسی مشهد

تلاش برای احیای معماری اسلامی سنتی-بومی ایران با تاکید بر به کارگیری تکنولوژی معاصر بوده که با توجه به نیازهای جسمی و روحی ، آرامش و راحتی را برای انسان به همراه داشته و به تبع آن کوشش در جهت رسیدن به شهری منطبق بر الگوهای ایرانی – اسلامی در هدف مسئولان و متخصصان عرصه معماری و شهرسازی کشور بوده است.
تحقق این هدف، به تربیت نیروهای متخصص و ماهر در رشته های معماری و شهرسازی نیاز دارد. از این رو، دانشگاه فردوسی، از یک سو به عنوان بزرگترین مرکز دانشگاهی شرق کشور و از سوی دیگر، واقع شدن در بزرگترین کلان شهر جهان اسلام، این مهم را از سال ها پیش در اولویت برنامه‍‌ خود قرارداده بود که سر انجام با تلاش دلسوزانه مسئولان و متخصصان معماری و شهرسازی خراسان، در مهرماه سال ۱۳۸۴موفق به تاسیس دانشکده معماری و شهرسازی گردید.
دانشکده معماری و شهرسازی در سال ۱۳۸۴ با پذیرش ۷۱ دانشجوی دختر و پسر در دوره شبانه آغاز به کار کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۴۰۰دانشجوی دختر و پسر در دوره های روزانه و شبانه در دو گروه معماری و شهرسازی به کار خود ادامه می دهد.
در حال حاضر، با گذشت حدود ۱۵ سال از عمر دانشکده، تعداد اعضای ﻫﯿﺋت علمی تمام وقت دانشکده به ۱۰ نفر رسیده است و بیش از ۲۰ نفر عضو ﻫﯿﺋت علمی پاره وقت و حق التدریس از استادان دانشگاههای معتبر کشور در این دانشکده مشغول به تدریس اند .
ساختمان جدید دانشکده به عنوان بازسازی بخشی از دانشکده دامپزشکی که در سال ۱۳۷۳ توسط مشاور ماهر طراحی و شرکت تسیان ساخته شده بود در سال ۱۳۸۷ به دانشکده به همراه مشاور نقشان سپرده شد، طرح بازسازی در سال ۱۳۸۸ تهیه و تا ۱۳۸۹ ساخته و در سال ۱۳۹۰ بخش های اصلی طبقه همکف، حیاط داخلی و اول به بهره برداری رسید. بخشی از زیرزمین و کارگاه ها و بخش دفتر طرح جامع در سال بعد تکمیل شد. این ساختمان دارای ۸ آتلیه،۴ کلاس تئوری، ۲ کارگاه نجاری و ساخت و امکاناتی مانند کتابخانه، سالن مطالعه، آرشیو، سایت، واحد سمعی بصری، دفتر فنی، دفتر آموزشهای آزاد،سالن اجتماعات،سالن ورزش و دیگر فضاهای لازم اداری است .
از چشم اندازهای آینده این دانشکده می توان به جذب ﻫﯿﺋت علمی مجرب، ایجاد و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلیی، افزایش فضاهای آموزشی و پژوهشی و ایجاد مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی اشاره کرد .
این دانشگاه در حال حاضر ۹ استادیار، ۱ دانشیار و ۱ استاد تمام است.

دانشگاه یزد

معماری دانشگاه یزد

این دانشکده از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را در یک خانه‌ی وقف شده به دانشگاه با دوره‌ی کارشناسی‌ ارشد پیوسته معماری آغاز نموده و در‌ حال‌ حاضر در مجموعه‌ای از خانه‌های سنتی که با حفظ اصالت هنری و معماری آن بازسازی شده‌ است با ۴۹۳ دانشجو و ۲۵ عضو هیأت‌ علمی به فعالیت خود در قالب گروه‌های آموزشی معماری، شهرسازی و نقاشی ادامه‌ می‌دهد. دانشکده‌ هنر و معماری یزد در محله‌ی سنتی گلچینان و با مرمت چند عمارت قدیمی از‌جمله عمارت رسولیان و تغییر کاربری آن به دانشگاه ساخته‌ شده است. برنامه‌های آینده: تأسیس گروه مرمت به ‌همراه راه‌اندازی رشته‌های دکتری معماری، کارشناسی‌ ارشد برنامه‌ریزی شهری، کارشناسی‌ ارشد نقاشی، کارشناسی‌ ارشد پژوهش هنرهای قرآنی و کارشناسی‌ ارشد مرمت از برنامه‌های در شرف اقدام دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه یزد می‌باشد. این دانشکده در گرایش‌های مختلف آموزشی فعالیت می‌کند.
همانطور که گفته شد این دانشکده ۲۵ عضو هیت علمی دارد، که رتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه عبارتند از: ۲۱ استادیار و ۴ دانشیار.

اطلاعات سایر دانشگاه ها را در جدولی خلاصه کردیم و به همراه توضیحاتی در مورد برخی گرایش ها تقدیم شما عزیزان می کنیم. در بخش پایین می توانید پس از خریداری، ازین فایل استفاده نمایید.

عضو هیأت علمی دانشگاه به کسانی اطلاق می‌شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی‌آزمایشی یا رسمی‌قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی‌ ممکن است «عضو هیأت علمی‌ آموزشی» یا «عضو هیأت علمی‌ پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی ‌دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی‌نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت‌های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی‌ از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به مربی (Instructor) ، استادیار(Assistant Professor) ، دانشیار(Associate Professor) و استاد (Professor) تقسیم می‌شوند. به مرتبه استادی که بالاترین مرتبه هیئت علمی است استاد تمام یا فول پرفسور نیز می گویند. ملاک این دسته بندی مقالات، کتب چاپ شده ، فارغ التخصیلان دکتری و … می باشد.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی‌دانشگاه می‌شوند به عنوان مربی استخدام می‌شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می‌شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می‌یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می‌کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی‌پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می‌کنند.

دانشیاران در صورتی می‌توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی‌ نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی‌کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

خرید و دانلود فایل جدول دانشگاه های ایران در رشته مهندسی معماری

خرید و دانلود آنی فایل پس ازپرداخت از طریق درگاه بانک پاسارگاد پشتیبانی از تمامی کارت‌های عضو شتاب.
این مطلب را دوست داشتید؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.