گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست؟

 

گیمیفیکیشن یا بازیگونه سازی، اضافه کردن مکانیک بازی به محیط‌های غیربازی مانند وب‌سایتها، پلتفرم­های آنلاین، سیستم آموزشی، کمپین های بازاریابی و سایر محیط های کسب‌وکارها برای افزایش میزان مشارکت مشتریان است. در واقع استفاده از گیمیفیکیشن می تواند تعامل مشتری و کارمندان را افزایش دهد، میزان فروش را افزایش دهد و همچنین اطلاعات مفیدی درباره مخاطبان فراهم نماید.

هدف گیمیفیکیشن تعامل با مشتریان و کارمندان برای ترغیب به همکاری، وفاداری مشتری به برند، تعامل صمیمی، ارتباطات بیشتر و ایجاد انگیزه است.

گیمیفیکیشن از تمایلات طبیعی افراد برای رقابت، موفقیت، همکاری ، مشارکت  و نیکوکاری استفاده می کند. ابزارهای مورد استفاده در طراحی بازی مانند پاداش دادن به کاربران برای دستاوردهایشان، کسب نشان ها، امتیاز وفاداری و …. به دنیای واقعی منتقل می شوند تا به افراد کمک کنند تا به اهداف خود برسند یا عملکردشان را بهبود دهند. در نتیجه مشتریان از طریق پاداش گرفتن، امتیاز گرفتن، احساس رضایتمندی و حتی جوایز نقدیتشویق می‌شوند تا به «بازی» یا فعالیتشان ادامه دهند.

  Nike+  اپلیکیشنی است که به انگیزه های درونی افراد توجه کرده است. با تبدیل تناسب اندام شخصی به بازی، کاربران را به ورزش تشویق می کند. همچنین به وسیله مقایسه وضعیت خود با دوستانتان حس رقابت را ایجاد میکند.

زود فود(zoodfood) که اکنون با اسنپ فود ادغام شده است نیز با ایجاد رقابت آنلاین سنگ کاغذ قیچی و مار و پله و ایجاد جوایز و تخفیف های متنوع برای برندگان، توانست مشتریان زیادی را به خود جلب نماید.

شرکت کوکا کولا نیز در زمان پخش فیلم skyfall  کمپینی جذاب طراحی کرد. افرادی که از دستگاه های موجود در مکان های عمومی نوشیدنی این شرکت را تهیه میکردند به این چالش دعوت میشدند و اگر در مدت زمانی مشخص به مکان تعیین شده می­رسیدند، یک بلیط رایگان این فیلم را میتوانستند هدیه بگیرند.

یکی از راه های مهم گیمیفیکیشن در محل کار است. با معرفی عناصر بازی به یک شغل، کارفرمایان می توانند به کارمندان کمک کنند عملکرد خود را ردیابی کنند، اهداف خود را تعیین کنند و در رقابت دوستانه شرکت کنند که می تواند محیط کار را بهبود بخشد و عملکرد تجاری شرکت را توسعه دهد. کارفرمایان پاداش هایی را برای آنها فراهم میکند که مستقیماً با سطح تلاش آنها مرتبط است.

مکانیک بازی چیست؟

مکانیک بازی قوانین و پاداش هایی هستند که در یک برنامه در یک پلتفرم دیجیتال ظاهر می شوند. پاداش­ها ممکن است شامل امتیازات، جوایز نقدی، مأموریت‌ها، نشان‌ها و تخفیف باشد. مکانیک بازی، نحوه تعامل شرکت کنندگان با یک برنامه گیمیفیکیشن و دریافت بازخورد در مورد دستاوردها است.

گیمیفیکیشن در مورد ایجاد تعامل برای تأثیرگذاری بر کسب و کار است. وقتی افراد در ابتکار بازی سازی شما مشارکت می کنند و درگیر آن می شوند، با بهترین راه برای تعامل با کسب و کار، محصولات، خدمات و برند شما آشنا میشوند.

تعامل با مکانیک بازی داده های مفیدی را ارائه می­دهد که می تواند بر کمپین های بازاریابی، استفاده از پلتفرم و اهداف شرکت تأثیر بگذارد. هر تعامل با کارمند یا مشتری، درک بهتری از اینکه یک شرکت‌کننده زمان خود را در کجا می‌گذراند و چه فعالیت‌هایی باعث علاقه بیشتر او می‌شود، به شرکت ارائه می‌دهد.

گیمیفیکیشن را می توان در طیف وسیعی از موقعیت ها به کار برد که در آن افراد نیاز به انگیزه برای ادامه فعالیت های خاص خود دارند. گیمیفیکیشن در محل کار می تواند مشارکت کارکنان را برای هدایت عملکرد شرکت افزایش دهد. یک کارمند میتواند پیشرفت در عملکردش را ببیند، بازخورد فوری در مورد دستاوردهایش دریافت کند و از طریق همکاری و رقابت با همکاران ارتباط برقرار کند.این مزایا شامل یافتن قوی‌ترین مشوق‌ها، آشکار کردن ترجیحات کارکنان، روشن کردن ارتباطات در محل کار و کمک به تبدیل کسب‌وکار به یک سازمان پویا و چابک است.

گیمیفیکیشن داده‌ها و گزارش‌هایی را ارائه می‌کند تا به شما کمک کند ببینید چه چیزی برای مشتریان و کارمندان شما موثرتر است و چگونه باید آن را انجام داد.

 

معایب گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن عموما مفید است، زیرا از همان روانشناسی انسانی بهره می برد که باعث می شود مردم از برنده شدن در بازی ها لذت ببرند و از باخت خوششان نیاید یا حتی از آن ترس داشته باشند. اما، می تواند معایبی نیز داشته باشد.

انتخاب مکانیسم ها و معیارهای مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. از آنجایی که شرکت کنندگان روی این موارد تمرکز خواهند کرد، مهم است که عناصر بازی، رفتار مورد نظر را تشویق کنند. گیمیفیکیشن ضعیفی که  طراحی و اجرا می‌شود، باعث دور شدن از اولویت‌های اصلی می‌شود، یا ممکن است منجر به درگیر شدن بازیکنان در رقابت منفی با یکدیگر شود. هر یک از این نتایج می تواند منجر به اتلاف وقت و هزینه کسب وکار باشد.

بازی‌ها همچنین گاهی اوقات می‌توانند به شدت اعتیادآور شوند، همانطور که در بازی‌های ویدیویی دیده شده است. این موضوع ممکن است خطرات احتمالی را هنگام استفاده از گیمیفیکیشن برای اهداف تجاری شرکت افزایش دهد.

از آنجایی که گیمیفیکیشن مبتنی بر داده است، کسب‌وکارها می‌توانند عملکرد گیمیفیکیشن را در بین مشتریان و کارکنان نظارت کنند. با این حال، همه مسیر های گیمیفیکیشن یکسان نیستند. ایجاد روشهایی متفاوت و جدید برای ارتباط موثرتر و عمیق تر با مشتریان چالشی است که امروزه شرکتهای بسیاری را در سراسر دنیا به خود مشغول کرده است .

منابع:

https://www.biworldwide.com/

https://www.investopedia.com

 

 چنانچه در حوزه کاری خود به مشکلی برخورد کرده‌اید و در جستجوی فرد و یا شرکت‌های توانمند برای حل مشکلتان هستید می توانید با عضویت در سامانه گلوپ و ثبت مشکل خود با این افراد و شرکت ها ارتباط برقرار کنید.

 

برای مشاهده مطالب بیشتر به گلوپ پلاس مراجعه فرمایید.

 

این مطلب را دوست داشتید؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.