قیر مادهای ویسکوز، غیر کریستالی، سیاه یا قهوهای تیره است که در محلولهای آلی قابل حل است، مانند تولوئن و دی سولفید کربن، و دارای خاصیت چسبندگی و ضد آب میباشد. این ماده بهطور کلی از هیدروکربنها تشکیل شده که معمولاً شامل ۸۰٪ کربن و ۱۵٪ هیدروژن است. باقیماندههای دیگر در این ماده ویسکوز شامل اکسیژن، گوگرد، نیتروژن و فلزات مختلف هستند.
انواع قیر
مواد قیری از نفت نیز متنوع تر هستند ،زیرا قیر علاوه بر نفت منابع دیگری نیز دارد . قیرها بسته به منشا به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
– قیرهای طبیعی
– قیرهای نفتی
– قیرهای قطرانی
قیر نفتی
تولید قیر در پالایشگاه در ابتدا یک روش کلی دارد. سپس قیر تولید شده با روش های مختلف فرآوری به انواع مختلف قیر نفتی تبدیل می شود. نفت خام در یک کوره تحت فشار در دمای ۳۰۰ تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد گرم می شود سپس نفت خام گرم شده وارد برج تقطیر می شود که در این صورت ورودی برج تقطیر حاوی مایع و بخار است.
طبیعتاً بخشی از نفت خام که نقطه جوش آن بالاتر از نقطه جوش تعریف شده باشد به صورت مایع باقی می ماند و قسمتی که نقطه جوش آن کمتر از دمای کوره است به صورت بخار وارد برج تقطیر می شود.
در این شرایط اجزای سبک مانند نفت سفید، بنزین و نفت گاز از نفت خام جدا شده و اجزای سنگین تر از برج تقطیر خارج می شوند. به طور کلی مواد سنگین استخراج شده از دو جزء اصلی تشکیل شده است: بیتومن و روغن روان کننده. بنابراین در مرحله دوم این دو باید از یکدیگر جدا شوند.
انواع قیر نفتی
قیر محلول
به بیان ساده، قیر محلول از حل کردن قیر خالص در حلال ها یا روغن های نفتی به دست می آید. این قیر به دلایل فنی و اقتصادی بیشتر در صنایع و عملیات راهسازی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع گیلسونایت های خالص همگی جامد هستند و نمی توان از آنها در عملیات راه سازی استفاده کرد.
قیر محلول به عنوان یکی از انواع قیرهای نفتی دارای عیار و کیفیت متفاوتی است. از کیفیت قیر خالص مصرفی گرفته تا نوع و مقدار حلال، همه بر کیفیت نهایی قیر محلول تاثیر میگذارند. طبیعتاً هر چه مقدار حلال های نفتی موجود در آن خالص تر باشد. مایع حاصل رقیق تر و نرم تر خواهد بود. این درصد معمولاً بین ۱۰ تا ۵۰ درصد متغیر است.
قیر دمیده شده
قیر دمیده معروف ترین و پرمصرف ترین نوع گیلسونایت است. از این نوع قیر در موارد مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال از قیر دمیده به عنوان عایق رطوبتی، بلوک های عایق، آسفالت، آب بندی سقف و مانند آن استفاده می شود. البته این قیر انواع مختلفی دارد که بر اساس استانداردهای ASTM طراحی شده است و هر کدام ویژگی ها و خواص خاص خود را دارند. روش ساخت گیلسونایت دمیده نسبتا ساده است. این قیر اولین بار در سال ۱۸۹۰ به دلیل واکنش قیر گرم شده با اکسیژن ساخته شد. همین امر باعث شد تا تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گیرد و روش علمی ساخت آن و دستگاه های آن تولید شود.
قیر یا امولوسیون قیر
قیرابه مخلوطی دو فازی است که از دو مایع غیر قابل اختلاط تشکیل شده است. در این مخلوط، فاز داخلی به صورت ذرات ریز در داخل فاز بیرونی پراکنده می شود. قطر ذرات موجود در امولسیون بین ۰.۱ تا ۵ میکرون است و بنابراین قطر ذرات از محلول های واقعی و کلوئیدی بزرگتر است. ماده ای به نام امولسیفایر نیز در این امر نقش اساسی دارد. این ماده مخلوط دو فاز حاصل را تثبیت می کند. در واقع بدون امولسیفایر، اجزای این مخلوط بلافاصله متلاشی شده و سیستم حاصل ناپایدار خواهد بود. در حالی که امولسیفایر آن را تثبیت می کند.
قیر طبیعی
قیر طبیعی، (قیر معدنی) این نوع قیر به صورت جامد یا مایع در نزدیکی منابع نفتی وجود دارد.
دلیل تشکیل قیرهای معدنی در سطح زمین یا در لایه های زیرین زمین، تغییر شکل نفت در طول قرنهای طولانی است. همچنین، درسالهای گذشته برخی از مخازن نفت خام در سطح زمین و یا نزدیکی سطح زمین موجود بوده و در سالهای متمادی در اثر تابش آفتاب، روغنهای سبک آن متصاعد شده و قیر که سنگینترین عنصر نفت خام میباشد در معدن باقی مانده و اکنون مورد استفاده قرار می گیرد.
قیر طبیعی، از تبخیر روغن های نفت خام در زمانی طولانی بوجود می آید. قدیمی ترین معدنهای قیر طبیعی،که از آنها بهره برداری شده است، در دره رود اردن و پیرامون دریای مرده (بحرالمیت ) و موصل بوده است، بیشتر قیر معدنی که در آمریکا و اروپای غربی مصرف می شود ، از معدن های دریاچه ترینیداد و برمودا به دست می آید.
قیر طبیعی با توجه به محل معدن آن، دارای ناخالصیهای مخصوص به خود میباشد، از جمله اجسام معدنی گوگرد و غیره.
برای مثال قیر معدنی دزیاچه قیر ترینیداد حدود ۴درصد گوگرد دارد و قیر معدنی بعضی معادن دارای حدود ۱ درصد خاکستر هستند،در صورتی که، قیرهای پالایشی خاکستر و مواد خارجی ندارند.به این دلیل قیرهای معدنی ختما باید فراوری شوند.
در بعضی معادن قیر طبیعی، علاوه بر اجسام معدنی قیرها دارای مخلوطهای دیگری از قبیل مواد آلی مخصوصا ریشه گیاهان میباشند،مانند قیر ترینیداد که دارای ۴۰ درصد مواد معدنی و ۵ درصد مواد آلی میباشد یا قیر برمودا که حدود ۵ درصد وزنش دارای مواد معدنی است.
تفاوت قیر طبیعی و قیر نفتی
در مورد تفاوت قیر طبیعی با قیر نفتی، باید گفت قیر نفتی یا قیر پالایشگاهی در حقیقت ته مانده نفت است که حالت روان دارد.
البته یک بخش خیلی سفت هم پیدا میشود که به آن کک نفتی یا زغال نفتی میگویند. از آن بخشی که به صورت مایع بسیار غلیظ، موسوم به وکیوم باتوم است دو محصول تولید میشود.
هنگامی که نفت دارای پارافین باشد، به علت داشتن پارافین بیش از حد و دارای چسبندگی کم از آن قیر درست نمیکنند و آنرا مستقیما به مازوت (نفت کوره) تبدیل می کنند.
اگر نفت دارای پارافین کمی باشد به عنوان مثال زیر ۴ درصد یا این نفت را با فرآوردههای سبکتر مثل نفت سفید یا گازوئیل یا نوعی ازپسماندهای رقیق پالایشگاهی، که استاندارد گازوئیل را ندارند مخلوط میکنند و از آن نفت کوره تولید می کنند و به فروش می رسانند. در روش دیگر به وکیوم باتوم مقداری دمش می دهند، و بهمراه ترکیب های کمی از آن قیر تولید می کنند که قیر پالایشگاهی یا قیر نفتی نام دارد، و این قیر نیز به گریدهای مختلفی تبدیل میشود. و بیشتر برای آسفالت ۷۰-۶۰ یا ۱۰۰-۸۵ یا ۱۰۰-۸۰ که استفاده میشود.
اما قیر طبیعی، در معدن های مختلف بیشتر یک خصوصیت دارند، و میزان خاکستر آن خلوص و قیمت ان را مشخص می کند. برای نمونه برخی از معادن گیلسونایت زیر ۵ درصد خاکستر دارند. که جزو مرغوبترین قیرهای طبیعی است و به ترتیب به زیر ده، پانزده، بیست، سی و حتی زیر پنجاه درصد میرسد که هرچه خاکستر مخلوط با آن بیشتر باشد، کیفیت قیر پایینتر است.
مهمتر از آن جداسازی است که مرحله سختی است و معمولا کیفیت و قیمت قیر را پایین میآورد.
قیر قطران
این نوع قیر به دلیل تشابه ظاهری و کاربرد مشابه با قیر نفتی گاهی با یک اسم شناخته می شوند . چون منبع تهیه این نوع قیر با قیر نفتی متفاوت است ، ترکیب شیمیائی و خواص فیزیکی متفاوتی دارد که در نتیجه Tar یک لغت عمومی برای مایعاتی است که . رفتاری متفاوت در هنگام استفاده و عملکرد در سرویس دارد از سوزاندن مواد آلی طبیعی مثل چوب یا ذغال سنگ و تقطیر تخریبی آنها در غیاب هوا می باشد . دو نوع قیر قطرانی با توجه به نوع فرآیند از سوزاندن یا کربونیزاسیون ذغال سنگ میتوان تهیه کرد :
یک فرآیند که حاصل آن قیری با در صدبالائی از آروماتیک ها ست قیری که در دمای ۶٠٠درجه سانتی گراد بدست می آید و دارای در صد پائین تری آروماتیک است که پس از سرد کردن بخارات و جداسازی برشهای روغنی مواد باقیمانده قیر ذغال سنگ است .
BS با برشهای روغنی بدست می آید و در استاندارد Pich از اختلاط (Refined tar ) قیر قطرانی پالایشگاهی تولید می شده که پس از tar و pich دارای ٨ گرید مختلف میباشد . در عصر انقلاب صنعتی اروپا مقدار زیادی پیدایش منابع نفت و گاز ، ذغال سنگ تقریبا” کنار گذاشته شده و مصرف آن بسیار کاهش یافته است .
امروزه ٩٠ % از این محصولات در چهار گروه کاربردی راهسازی ، خاکه ذغال قالبی، الکترودهای ذغالی و لعاب و روکش لوله ها استفاده میگردد ولی استفاده از قیر های حاصل از ذغال سنگ پالایشگاهی در جاده ها فقط محدود به مخلوط برای پوششهای سطحی می باشد و این بدان دلیل است که این قیر ها در دمای پائین محلول تر و عملکرد بهتری دارند و در نتیجه چسبندگی بهتری ایجاد می کنند ولی ضعف اصلی این قیر ها حساسیت حرارتی بیشتر آن نسبت به قیر نفتی می باشد .
ویژگی های قیر
درجه نفوذ
آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ میکند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلیمتر درجه نفوذ نامیده میشود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است.
گرانروی
هر چه کند روانی قیر بیش تر باشد خواص جامد بیش تری از خود نشان میدهد. واضح است در دماهای بالاتر کند روانی کم تر است. این مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل و یا به روش کینماتیکی اندازهگیری میشود.
درجه اشتعال
درجه اشتعال دمایی است که اگر قیر به آن دما برسد، گازهای متصاعد از آن با نزدیک شدن شعله، مشتعل میشوند و در سطح آن شعله به وجود میآید. حداکثر دمایی که میتوان قیر را در کارگاه گرم کرد به درجه اشتعال محدود میباشد.
افت وزنی
افت وزنی قیر در دمای بالا، در اثر تبخیر قسمتی از روغنها و ترکیبات نفتی آن میباشد. این مشخصه نیز از خواص مهم قیر است. افت وزنی قیر در اُوِن در دمای ۱۶۳ درجه سانتی گراد و در مدت ۵ ساعت (شرایط تقریبی پخت آسفالت) اندازهگیری میشود.
شکل پذیری یا انگمی
اگر نمونهای از قیر با سطح مقطع ۱ سانتیمتر مربع را با سرعت ۵ سانتیمتر/دقیقه بکشیم، مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند.
درجه خلوص
میدانیم حلال قیر تترا کلرور کربن و سولفور کربن است. بنابراین اگر نمونهای از قیر را در هر یک از این مواد حل کنیم، ناخالصیهای آن باقی میماند و از آن جا درجه خلوص قیر را میتوانیم تعیین کنیم. درجه خلوص عبارت است از: (وزن نمونه قیر) ÷ [(وزن ناخالصی) – (وزن قیر)]
درجه نرمی
درجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در میآید. هرچه درجه نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میباشد.
کاربرد قیر
گرچه امروز قیرهای تولیدی از کیفیت بسیاربالایی برخوردارند، اما ضمینه های استفاده از آن ها در اصل همانند زمان های گذشته شامل آب بندی، چسبندگی و تهیه پوشش های محافظ است. امروزه بیشتر از ۲۵۰ کاربرد مختلف برای قیر در کشاورزی، ساختمان، صنایع، راهسازی و بسیاری دیگر در نظرگرفته شده است. در این قسمت به کاربرد انواع قیر در مصارف مختلف می پردازیم.
عمده قیر تولید شده در ایران و جهان که به عنوان قیر طبیعی شناخته می شود در بخش راه سازی استفاده می گردد. در راهسازی از قیر به عنوان عامل چسبندگی آسفالت استفاده می گردد و استفاده از قیر در صنعت ساختمان سازی به عنوان عایق بام دارای رتبه دوم است.
برآوردهای انجام شده نشان می دهد که میزان مصر ف انواع قیر در جهان سالانه حدود ۱۰۲ میلیون تن است. که از این مقدار حدود ۸۵ درصد قیر تولیدی در صنعت راهسازی استفاده می گردد و از این میان قیر ۶۰/۷۰ بیشترین کاربرد را دارد، بیش از ۱۰ درصد از قیر طبیعی تولید شده در جهان در صنعت ساختمان و به عنوان عایق استفاده می شود. و بقه به عنوان مصارف آب بندی، عایق، پوشش لوله و غیره استفاده می شود.
در زیر موارد کاربرد قیر بررسی شده است:
الف)انواع مواردکاربرد قیرو امولسین قیر در روسازی راه ها و فرودگاه ها:
۱) روکش سطحی
۲) ماکادام نفوذی
۳) مخلوط های سرد ماشینی
۴) درزبندی با مخلوط معلق
۵) اندود سطحی
۶) اندود تقویتی
۷) تحکیم خاک-درجا
۸)غبار نشانی
ب) مالچ های نفتی
روش های مختلف مصرف مالچ ها:
۱) تثبیت شن های روان
۲) حفاظت فرودگاه ها و تأسیسات
۳) مالچ های ساختمانی
۴) مالچ های کشاورزی
۵) تولید باران مصنوعی
۶) مالچ های راه وآهن
۷)مالچ عایق
ج) مصارف قیر به عنوان پوشش های قیری برای حفاظت سطوح داخلی و خارجی لوله های بتنی فاضلاب
د) استفاده ازقیر در عایق های رطوبتی اصلاح شده با پلیمر
در این مطلب با قیر و انواع آن آشناشدیم. برای آشنایی بیشتر با صنایع پیشنهاد می شود سایر مطالب مارا در قسمت مقالات سایت مطالعه نمایید.
چنانچه در حوزه کاری خود به مشکلی برخورد کردهاید و در جستجوی فرد و یا شرکتهای توانمند برای حل مشکلتان هستید می توانید با عضویت در سامانه گلوپ و ثبت مشکل خود با این افراد و شرکت ها ارتباط برقرار کنید.
برای مشاهده مطالب بیشتر به گلوپ پلاس مراجعه فرمایید.