سوالات مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی

 

سلام. شاید برا آزمون های استخدامی یا مصاحبه دکتری دچار سردرگمی در منابع فراوان موجود برای درس های مهندسی شیمی شده باشید.

ما در سامانه گلوپ با چند سری از مجموعه سوالات مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی به صورت دسته بندی موضوعی برای کمک به شما پیش قدم شدیم.

با توجه به تجربه دوستانی که در مصاحبه ها شرکت کردند، احتمال مطرح شدن این سوالات پایه ای در مصاحبه ها بیشتر از بقیه است. در بخش اول با انواع پمپ آشنا شدید در این بخش در نظر داریم شما را با سوالات سیالات آشنا کنیم. در میان انبوه جزوات، مطالب و مباحث درسی در رشته مهندسی شیمی، ما سعی کردیم مجموعه سوالاتی را برای شما آماده کنیم که در عین جامع بودن و پوشش نسبی مباحث، خلاصه و مفید نیز باشد، ازینرو شما مهندسین گرامی، می توانید این مجموعه سوالات را در بخش پایین این مقاله دانلود نمایید.

بخشی از سوالات بخش مکانیک سیالات:

 

۱- تعریف فشار چیست؟ انواع آن را نام ببرید

جواب: فشار برابر نیروی عمودی بر سطح است و شامل فشار اتمسفری، فشار مطلق و فشار نسبی(فشار گیج) است.

۲- متداول ترین دستگاه های اندازه گیری فشار را نام ببرید؟

جواب: الف) دستگاه فشار گیج بوردن(Bourdon gauge): که بسیار در صنعت کاربرد دارد و از یک لوله خمیده تو خالی و یک فنر درست شده است. که در شکل ۱ می توانید یک نمونه از آن را ببینید.

SIIKA Bourdon Tube Pressure Gauge Type MRE

 

شکل ۱ نمونه ای از یک دستگاه فشار سنج بوردن

ب) بارومتر(Barometer): دستگاه اندازه گیری فشار محیط است و از یک ظرف جیوه و لوله تشکیل شده است (شکل ۲)

51PCzM0JZjL. SY445 SX342 QL70 ML2

 

شکل ۲ نمونه ای از یک بارومتر

ج) مانومتر(manometer): وسیله ی اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه است (شکل ۳).

U Tube Manometer

 

شکل ۳ نمونه ای از یک مانومتر

میکرومانومتر(micromanometer): دستگاه های اندازه گیری فشارهای پایین هستند (شکل ۴)

HD2164.2 pressure micromanometer 1

 

شکل ۴ نمونه ای از یک میکرومانومتر

۳- نیروی بویانسی (Buoyancy) چیست؟

جواب: همان نیروی شناوری را گویند و نیروی برایند وارد از طرف یک سیال ساکن بر جسمی که داخل آن فرو رفته یا شناور باشند را گویند و این نیرو با نیروی وزن مقابله می کند.

۴- هیدرومتر چیست؟

جواب: هیدرومتر دستگاه سنجش چگالی مایعات است و به صورت یک کره دارای لوله است که درون آن جیوه قرار دارد و در درون ظرف مایع مورد نظر قرار داده و درجه آن نشان دهنده چگالی مایع مورد نظر است.

۵- نازل چیست و جریان سیال داخل نازل چگونه است؟

جواب: نازل، شیپوره همگراست که برای عدد ماخ کمتر از یک کاربرد دارد و جریان سیال در آن غیر یکنواخت است زیرا دبی آن ثابت و سطح مقطع متغیر دارد پس جریان در آن پایدار و غیر یکنواخت است.

۶- معادله برنولی بین دو نقطه در چه شرایطی صدق می کند؟

جواب: سیال غیر قابل تراکم و غیر ویسکوز باشد.

۷- فرض کنید که انتهای یک شلنگ آب را فشار دهید طوری که سطح مقطع کم شود وضعیت دبی و سرعت چگونه خواهد شد؟

جواب: در این صورت سرعت فورا افزایش می یابد و دبی ثابت می ماند.

۸-در چه صورت می توان از معادله برنولی بین دو نقطه استفاده کرد:

جواب: سیال غیر لزج باشد که از شرایط معادله برنولی می باشد.

۹-سرعت حد چیست و در چه حالتی ثابت است؟

جواب: سرعت حد سرعتی است که در آن نیروی شناوری و کششی با نیروی وزن برابر و در حال تعادل باشد و در سیستم سانتریفیوژی برای ذره کروی ثابت است.

۱۰- ویسکوزیته چیست؟ و بیشتر تابع چه عواملی است؟

جواب: ویسکوزیته یا گرانروی میزان مقاومت سیال در برابر جاری شدن است و تابع اصلی دما و فشار می باشد به این صورت که افزایش دما ویسکوزیته مایعات را کم و ویسکوزیته گازها را زیاد می کند. عامل فشار بیشتر برروی ویسکوزیته مایعات، آن هم در فشارهای بالا تاثیر گذار است. پس می توان گفت عامل اصلی دما است.

۱۱- تفاوت جریان دائمی (steady) و جریان یکنواخت چیست؟

جواب: جریان دائمی جریانی است که در هر نقطه طی زمان مشتقات برابر صفر است به عبارتی در جریان steady مشتقات در طی زمان صفر است یا تغییراتی در زمان نداریم ولی در جریان یکنواخت بردار سرعت در هر لحظه نسبت به کلیه نقاط (مکان) ثابت است.

۱۲- عدد رینولدز دارای چه واحدی است و نسبت کدام عبارت می باشد؟

جواب: عدد رینولدز بدون بعد است و نسبت اینرسی به لزجت است.

۱۳- دبی چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

دبی یعنی مقدار سیالی که در واحد زمان از یک مقطع مشخص عبور می کند. فرض کنید سرعت سیال در لوله ای با سطح مقطع ۱۰سانتی متر مربع، ۰.۲۵ متر بر ثانیه باشد. مقدار دبی سیال در این لوله برابر با حاصلضرب سرعت در سطح مقطع و برابر با ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه خواهد بود. 

رابطه سرعت و دبی

 

دبی میتواند جرمی و یا حجمی باشد، دبی جرمی مقدار جرم سیال در واحد زمان و معمولا با واحد تن بر ساعت و دبی حجمی مقدار حجم سیال در واحد زمان و معمولا با واحد متر مکعب بر ساعت گزارش می شود. برای اندازه گیری دبی به صورت دستی به یک کرنومتر و یک استوانه مدرج و یک ترازو نیاز است، با استفاده از کرنومتر زمانی که استوانه مدرج پر می شود را اندازه گرفته و برای محاسبه دبی حجمی و جرمی به ترتیب از طریق حجم استوانه مدرج بخش بر زمان کرنومتر و جرم سیال داخل استوانه بخش بر زمان کرنومتر استفاده می شود. وسیله اندازه گیری دبی در صنعت فلومتر (Flow meter) یا دبی سنج نام دارد.

۱۴- متداول ترین شیرها در صنعت را نام ببرید.

 

شیر توپی

شیر توپی (Ball Valve)

28グローブ弁構造①

شیر کروی (Globe Valve)

شیر پروانه ای

شیر پروانه ای (Butterfly Valve)

شیر دریچه ای

شیر دریچه ای (Gate Valve)

شیر نیشگونی

شیر نیشگونی (Pinch Valve)

شیر نیزه ای

شیر نیزه ای (Dart Valve)

شیر پلاگ

شیر پلاگ (Plug Valve)

۱۵- تفاوت کمپرسور با پمپ و بلوئر در چیست؟

کمپرسور برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر مانند گاز ها و بخار ها کاربرد دارد ولی پمپ ها برای افزایش فشار سیالات تراکم ناپذیر است. کمپرسور زمانی استفاده می شود که نیاز به افزایش فشار سیال (گاز) باشد و سرعت سیال زیاد و دبی کم میباشد، ولی در بلوئر سرعت نسبتا کم و دبی بالا می باشد. برای مثال برای سوختن ذغالسنگ نمی توان از کمپرسور استفاده کرد چون نیاز به حجم هوای بالا است، در نتیجه از بلوئر استفاده می گردد.

 

پایان بخش دوم مجموعه سوالات مصاحبه مهندسی شیمی (سیالات)، برای مطالعه بخش سوم مجموعه سوالات مصاحبه مهندسی شیمی که مورد انتقال حرارت می باشد، اینجا را کلیک کنید.

اگر بخش اول مجموعه سوالات مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی را مطالعه نکرده اید، اینجا را کلیک کنید. 

ما نهایت تلاشمان را برای جمع آوری فایل هایی جامع و خلاصه جهت مطالعه برای مصاحبه تخصصی مهندسی شیمی انجام داده ایم . این فایل ها شامل: ۱- انتقال جرم، عملیات واحد و راکتور ۲- سیالات ۳- ترمودینامیک ۴- اتقال حرارت ۵- کنترل ۶- آشنایی با انواع دبی سنج ۷- آشنایی با انواع سطح سنج ۸- آشنایی با انواع فشار سنج ۹- آشنایی با لوازم آزمایشگاهی و ۱۰- شیمی برای مهندسین می باشد. (این فایل شامل تمامی مطالب بخش اول، دوم و سوم که در سایت گلوپ بارگزاری شده است نیز می باشد).

این فایل در آذر ماه سال ۱۴۰۲ به روز رسانی شده و با وجود جامع بودن هزینه بسیار پایینی برای آن در نظر گرفته شده است تا همه شما عزیزان بتوانید از آن استفاده نمایید. ما امیدواریم که مطالعه این فایل به شما در دستیابی به یک مصاحبه کاری-دکتری موفق، به طور قابل توجهی کمک کند.

لباس میتواند معرف شخصیت هر فرد باشد و در نگاه اول بخش بزرگی از ذهنیت افراد در مورد شما را می سازد در نتیجه پوشیدن لباس مناسب بسیار با اهمیت است و آن را به هیچ وجه دست کم نگیرید. اگر بخواهیم خیلی سریع به این سوال پاسخ دهیم که برای مصاحبه کاری چگونه لباس بپوشید آن را در ۴ کلمه خلاصه می کنیم: ۱-تمیز ۲-مرتب ۳-خوشبو (لباس و دهان) ۴- و مهم تر از همه پوشیدن لباس های رسمی و در عین حال ساده

مطمئنا باید چند دقیقه زودتر در محل مصاحبه حضور داشته باشید ولی نهایتا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زودتر برسید، بیش از این می تواند نشانه بی اهمیتی شما نسبت به زمان باشد. در کل خیلی زود رسیدن شما نشانه خوبی برای شما نیست.

با اعتماد به نفس! بله مهم تر از هر چیزی ورود با اعتماد به نفس است. اگر شما به خودتان اهمیت ندهید چه انتظاری دارید دیگران به شما احترام بگذارند. این را بدانید فرد یا افراد مصاحبه گر هم روزی مثل شما وارد چنین اتاقی شده اند پس سعی کنید پررو باشید ولی پرروی با ادب.

البته اعتماد به نفس بیش از حد هم معضل بزرگی است که معمولا دانشجویان برتر دارا می باشند. فکر نکنید قرار است صنعت از بدو ورود شما به دلیل توانایی هایتان متحول شود، و اینکه احساس کنید شما تنها فردی هستید که خیلی خوب همه چیز را متوجه می شوید.  طرف مقابل شما ممکن است در زمینه کاری شما کار کند ولی رشته دانشگاهی نامرتبط داشته باشد، اصلا ممکن است دارای تحصیلات آکادمیک خاصی نباشد. این به شما ارتباطی ندارد که فرد بالاسری شما چه تحصیلات و چقدر سابقه کار دارد. شما باید با طرف مقابل خود کاملا با رعایت احترام ارتباط برقرار کنید. و حتی از پرسیدن برخی سوالات مثل اینکه شما کدام رشته و داشگاه بودید که ممکن است طرف مقابل معذب شود خودداری کنید.

در بزنید، سلام کنید و با احترام وارد شوید. اگر فرد مصاحبه کننده دستش را به منظور دست دادن به شما دراز کرد با او دست دهید. سعی کنید برای دست دادن پیش قدم نشوید. برای نشستن صبر کنید تا از شما درخواست شود سپس بنشینید، خیلی سریع خود را به سمت مبل پرتاب نکنید!!

پاسخ دادن به همه سولات نباید هدف شما باشد، چرا که در اکثر مواقع شما هر چقدر هم آماده باشید بالاخره سوالاتی وجود دارند که شما پاسخ آن ها را نمی دانید، ممکن است سوالات ارتباطی با حوزه تخصصی شما هم نداشته باشد!!

در نتیجه کمال گرا نباشید، هم پیش از مصاحبه و هم پس از مصاحبه. اگر پیش از مصاحبه به دنبال کامل ترین جزوات و مطالب باشید وقت خود را تلف کرده اید، چون هیچ جزوه ای کامل کامل نخواهد بود. با خونسردی مطالبی که در اختیار دارید را مطالعه کنید و پس از مصاحبه، نگران تعداد سوالاتی که جواب داده اید نباشید.

زندگی خودتان را بکنید اصلا به نتیجه مصاحبه فکر نکنید. کارفرمایان معمولا دنبال نقاط ضعف شخص مقابل هستند تا او را با کمترین تسهیلات به کار بگیرند. در جلسه مصاحبه مطالبی را که می دانید را می گوئید و آنچه نمیدانید خیلی راحت و بدون ترس اعلام می کنید که نمی دانم. مهم این است که مشتاق به یادگیری بوده و خود را شخصی مستعد نشان دهید. این را بدانید اکثر جلسات مصاحبه کاری گل و بلبل نیستند و نباید انتظار یک جلسه بسیار روان را داشته باشید. در واقع جلسه مصاحبه از نظرتان هرچقدر هم بد باشد،  مهم این است که خودتان را تا پایان جلسه نبازید و در نهایت با کمال خونسردی خداحافظی کرده و جلسه را ترک کنید، با اینکار شانس پیروزی خود را بالا برده اید.

خرید و دانلود مجموعه فایل های مصاحبه مهندسی شیمی

این فایل شامل موارد زیر می باشد:

۱- انتقال جرم، عملیات واحد و راکتور (۸۷ سوال و جواب)

۲- سیالات (۵۲ سوال و جواب)

۳- ترمودینامیک (۷۷ سوال و جواب)

۴- انتقال حرارت (۴۱ سوال و جواب)

۵- کنترل (۲۷ سوال و جواب)

۶- آشنایی با انواع دبی سنج

۷- آشنایی با انواع سطح سنج

۸- آشنایی با انواع فشار سنج

۹- آشنایی با لوازم آزمایشگاهی

۱۰- شیمی برای مهندسین (۳۶ سوال و جواب)

خرید و دانلود آنی فایل پس ازپرداخت از طریق درگاه بانک پاسارگاد پشتیبانی از تمامی کارت‌های عضو شتاب.

اگر توانایی ها و ایده هایی در حوزه مهندسی شیمی دارید که می تواند گره گشای صنایع باشد، پیشنهاد می کنیم مشکلات و چالش های ثبت شده صنایع در حوزه مهندسی شیمی را مشاهده کنید. با ارسال پیشنهاد همکاری و ارتباط با صنایع مربوطه، چالش ها را حل کرده و ازین طریق به صورت خودکفا کسب درآمد کنید.

 چنانچه در حوزه کاری خود به مشکلی برخورد کرده‌اید و در جستجوی فرد و یا شرکت‌های توانمند برای حل مشکلتان هستید می توانید با عضویت در سامانه گلوپ و ثبت مشکل خود با این افراد و شرکت ها ارتباط برقرار کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر به گلوپ پلاس مراجعه فرمایید.

 

مقالات مرتبط: سوالات مصاحبه فراوری مواد معدنی، سوالات مصاحبه مهندسی مواد و متالورژی، جدید ترین رتبه بندی مجلات ISI در سال ۲۰۲۴

این مطلب را دوست داشتید؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

  1. امیرحسین سلمه ای

    توضیحات مختصر و مفید بود ممنونم. توضیح npsh عالی بود من تو دانشگاه هم خوب متوجه نشده بودم اینجا دو هزاریم افتاد.

    پاسخ
    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲،
  2. مصطفی

    خیلی دنبال فایل مصاحبه گشتم، اولش با تردید خریدم ولی وقتی خوندمش دیدم واقعا مجموعه خوبی رو جمع آوری شده، من که راصی بودم ، پیشنهاد میکنم

    پاسخ
    ۳۰ آذر ۱۴۰۲،
  3. سولماز

    واقعاً فایل خوبی بود اونم با این قیمت، مصاحبه خوبی داشتم ممنون ازتون

    پاسخ
    ۴ دی ۱۴۰۲،
    • گلوپ

      سلام و درود ممنون از نظرتون، موفق باشید

      پاسخ
      ۴ دی ۱۴۰۲،
  4. ابراهیم زندی

    نسبت به قیمت واقعا محتوای خوبی دارید.

    پاسخ
    ۲۱ دی ۱۴۰۲،
  5. حسین

    👍👍👍👍 ممنون

    پاسخ
    ۲۱ دی ۱۴۰۲،
  6. خوبه

    .

    پاسخ
    ۲۱ دی ۱۴۰۲،
  7. رضا

    سلام تخفیف چرا نداره پس ؟

    پاسخ
    ۲۲ دی ۱۴۰۲،
    • گلوپ

      سلام دوست عزیز پس از اضافه کردن و ارجاع به سبد خرید باید کد تخفیف موقت که بالا ذکر شده است را وارد کنید.

      پاسخ
      ۲۲ دی ۱۴۰۲،
  8. رضا

    اگر تخفیف داره لطفا لینک خرید با تخفیفو بهم بدین ممنون

    پاسخ
    ۲۲ دی ۱۴۰۲،
    • گلوپ

      سلام کد تخفیف را باید وارد کنید.

      پاسخ
      ۲۲ دی ۱۴۰۲،
  9. میرزایی

    پارسال یک جزوه اینترنتی خریدم حدود ۱ میلیون، خوندمش رفتم مصاحبه قبول نشدم……….، دیگه بی‌خیال کار استخدامی شدم، امسال باز ثبت نام کردم، این بسته رو دیدم، با این قیمت ارزون شک داشتم اینو بخرم، دیگه نخواستم مثل پارسال هزینه کنم، اینجا خرید کردم وقتی خوندم سوالاشو خیلی خوشم اومد ، واقعا سوالاتش مفهومیه، مصاحبه خوبی داشتم به نطر خودم…. دمتون گرم بابت این فایل

    پاسخ
    ۲۴ دی ۱۴۰۲،
  10. سعید

    سلام. ببخشید خرید بسته مصاحبه مهندسی شیمی تخفیف داره؟

    پاسخ
    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳،
    • گلوپ

      سلام ،وقت بخیر ، با توجه به کیفیت بالای فایل ها قیمت ها بسیار پایین و با تخفیف در نظر گرفته شده اند.

      پاسخ
      ۱ خرداد ۱۴۰۳،